Varrásról, táskákról, életmódról és mindenfélékről

PurpleTurtleBlog

PurpleTurtleBlog

Tudtad? - Varrógéptűk 3. rész

2017. augusztus 21. - purpleturtlebag

Végre itt a varrógéptű-sorozat harmadik része, amibe a vastagságon és a típuson kívül mindent leírok, amit tudok a témával kapcsolatban, remélem, ezt is hasznosnak találjátok majd.

Aki lemaradt volna, annak itt az első (varrógéptűk vastagsága) és a második (típusok) bejegyzés.

Lesz szó arról, hogy meddig jó egy tű, honnan lehet észrevenni, hogy már nem jó, hogyan kell cserélni, egyáltalán hol lehet varrógéptűt venni, mennyiért, melyik márka a legjobb, meg ami még eszembe jut. Ha valami kimaradt, vagy van kérdésetek, írjátok meg kommentben, igyekszem válaszolni!

1219463a5791125f3b0016ae8a3c8418.jpg

Meddig jó egy tű?

Rögtön az első kérdéssel ki is fogtam saját magamon (hogyan ne írj blogbejegyzést - első rész), mivel ez nagyon változó. Ha a tűvel nem történik semmi, aminek nem kellene vele történnie, azaz a varrógépetek kifogástalanul működik, a cérna nem gubancolódik össze, megfelelő vastagságú anyaghoz megfelelő vastagságú tűt használtok, jó minőségű a tű is, és mondjuk hetente 4-5 órát varrtok, akkor akár fél évig is jó lehet egy tű. Viszont ez az, ami nem szokott megtörténni. A varróworkshopjainkon is mindig elmondjuk, hogy az nagyon ritka eset, hogy a tűt azért kell kidobni, mert egyszerűen elkopott. Inkább eltörni, elhajolni szokott, és ebben az esetben már nem használható tovább, esélyünk sincs azt mondani, hogy "na, ezt a nadrágot azért még felvarrom vele". 

Így aztán ha nem egy álomvilág álomkörülményeit vesszük alapul, akkor azt lehet mondani, hogy addig jó egy tű, míg el nem hajlik, el nem törik. A trükk ebben az, hogy az "elhajlást" egyáltalán nem lehet mindig szabad szemmel észrevenni. Például ha varrás közben történt egy kis cérnagubancolódás, és miután újrafűztétek az alsó- és a felső szálakat is, de a varrat nem szép, akkor gyanús, hogy valami kis sérülés van a tűn, amit nem lehet észrevenni. Csúnya öltés esetén a cérnák újrafűzése után (és a szálfeszesség ellenőrzése után - erről lesz majd szó egy külön posztban) a tűcsere legyen a következő, amit megtesztek. Ha ezután sem teszi a dolgát a varrógép, akkor lehet továbbmenni a hiba keresésében, de ha ezután szépen varr, akkor gyorsan dobjátok ki a tűt, nehogy bekeveredjen az újak közé és később okozzon bosszúságot, amikor már nem is emlékeztek, mi történt.

A fenti bekezdésekben tulajdonképpen arra is válaszoltam, hogy honnan lehet észrevenni, ha már nem jó a tű. Egy jele van: nem varr szépen, vagy egyáltalán nem is varr.

Hogyan kell varrógéptűt cserélni?

Ez minden használati utasításban benne van, de a háztartási gépeken az elv nagyjából ugyanaz. Leírni nehéz, viszont a Youtube-on rengeteg videót találtok erről. Íme az egyik:

 Hol lehet varrógéptűt venni?

Természetesen a varrósboltokban. :) Méteráru boltokban általában nem (bár van, ahol azért tartanak tűt is, egy kérdést megér), viszont Röltexben, vagy bármelyik rövidáru boltban univerzális és sztreccstű (esetleg farmervaró tű) kapható. Nagyobb választékért Budapesten érdemes a Varrógépcentrumba vagy a Varróvilágba menni. Ha ismertek még szuper varrógéptű-lelőhelyeket, írjátok meg! 

Mennyibe kerül?

A varrógéptű fogyóeszköz, de szerencsére nem is drága dolog. Egy csomag általában öt darab tűt tartalmaz és kb. 500 Ft. Léteznek nagyobb csomagok is, illetve olcsóbb és drágább márkák, vagy például a farmer- és a bőrvarrótű kicsit többe kerül, de hozzávetőlegesen a 100 Ft/db egy reális hozzávetőleges ár.

Melyik márka a legjobb?

Ez is egy olyan kérdés, amit sokszor tesztek fel, de nem tudok rá egyértelműen válaszolni. Találkoztam már olyan tűvel, ami szerintem hamarabb eltört, mint a többi, de az is lehet, hogy csak épp mindig lusta voltam kicserélni a tűt, ha vastagabb anyagot használtam. Én a leginkább a Varrógépcentrumban kapható Organ márkájú tűket szeretem, és úgy tűnik, a varrógépem is. Sok múlik magán a gépen is, a cérnán is, és még sok minden máson is. Tapasztaljátok ki, Nektek melyik a legjobb. Azt gondolom, ezen például abszolút nem érdemes spórolni, hiszen nem akkora tétel még egy drágább márka sem. Ha pedig olyan helyen jártok, ahol tudnak segíteni (ilyen a már említett Varrógépcentrum és Varróvilág is), bátran kérjetek segítséget!

Egyszer történt meg velem egy érdekes dolog, de ezen kívül nem volt különösebben rossz tapasztalatom egy tűvel sem. Mikor megvettem az új varrógépemet, egy ideig semmi probléma nem volt vele, aztán hirtelen elkezdte kihagyni az öltéseket. Természetesen újrafűztem a cérnát alul-felül, kipróbáltam más anyagon, cseréltem tűt (vadiújra!), állítgattam a szálfeszességet, öltéshosszt, öltéstípust, de csak kihagyta az öltést. Nem tudtam mit tenni, elvittem a szervizbe, ahol általában ugyanaz szokott történni, mint az informatikai problémákkal: amint jön a hozzáértő, a gépnek mintha soha semmi baja nem lett volna. Kicserélték a tűt (pedig mondtam, hogy teljesen új tű van benne) és gyönyörűen varrt. Persze nem hitték el, hogy előtte mindent megnéztem és a tűcsere is megtörtént, de mivel elég sűrűn járok oda, addig-addig erősködtem, míg elhitték és megnézték a korábbi tűt: kiderült, hogy azon valahogy egy kicsit máshogy van a lyuk, és emiatt nem varrt a gép (azt most elég nehéz lenne leírni, miért, de nem is olyan bonyolult a mechanikai magyarázata sem). Ilyet korábban soha nem tapasztaltam, sőt, a régebbi varrógépemnek teljesen megfelel az a tű is. Mindegyik gépnek lelke van, az új varrógépem hülyeségeinek egy részével azóta volt alkalmam megismerkedni. Sajnos nem ez az egy "heppje" van, de ha megtanuljátok használni a gépeteket, rengeteg örömöt okoz majd a varrás!

Ennyit tudtam leírni a varrógéptűkről. Remélem, segítettem, és tényleg kérdezzetek, ha bármi felmerül ezzel kapcsolatban!

Ha pedig meg szeretnétek tanulni varrni, gyertek el hozzánk a Vágj bele! kezdő varróworkshopra. Az aktuálisan következő eseményekről a Facebook oldalunkon olvashattok.

Jó varrást!

Lilla

Kapcsolódó linkek, bejegyzések:

PurpleTurtleBag oldal

Vágj bele! varróworkshopok oldala

Tudtad? - Varrógéptűk 1. rész

Tudtad? - Varrógéptűk 2. rész

Milyen egy Vágj bele! varróworkshop?

5+5 dolog, ami miatt érdemes megtanulni varrni 

 

(A tűpárnás kép forrása: Pinterest)

A bejegyzés trackback címe:

https://purpleturtle.blog.hu/api/trackback/id/tr6312750524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása